Marthes-mat blogg

onsdag 24. august 2011

Nå er det endelig bestemt--Vi flytter fra Oslo

Kjære Dagbok
Så nå er det endelig bestemt, jeg og Lene flytter fra Oslo neste sommer. Kristine blir også med på flyttelasset.

Hvordan dette ble til? Da bestemoren til Lene døde for 2 års siden testamenterte hun huset sitt til Lene og hennes søster, Elin. Men i testamentet er det en klausul som sier at huset kan ikke selges eller leies ut av den av søsteren som overtar huset. Lene eller Elin må flytte inn i huset og bo der i de neste 10 årene før huset kan selges hvis de ønsker det. Hvis ingen av søstrene vil ha huset eller flytte inn skal huset selges på det åpne markedet og pengene overføres til 5 organisasjoner som nevnt i testamentet. Den av søstrene som bestemmer seg for å overta huset og bo der skal utbetale den andre søsteren kr 100.000,- som kjøpesum for huset og eiendommen.

Jeg og Lene har diskutert dette lenge og nøyaktig. Vi kom frem til at dette kunne vi ikke la gå fra oss. Bestemorens hus er perfekt for oss, men vi skal gjøre en del forandringer. Huset er på 1 etasje 140 kvm med kjeller under hele huset. Her vi bor nå har vi 50 kvm så det blir en stor forandring å flytte dit. Stuen er også stor så vi kommer til å få laget 2 rom ekstra slik at vi har arbeidsrom og trenings rom. Huset har 3 store soverom, pluss stort bad med boder som vi tenkte å bygge om til badstue. Pluss kjeller under hele huset som kan bygges om til leilighet eller noe annet vi måtte ønske.

En venn av pappa som er advokat har ordnet opp i papirarbeidet for oss. Så i dag har vi overført kr 100.000,- til Lenes søster for huset.

Kristine begynte å gråte da vi fortalte at vi skulle flytte fra Oslo neste sommer og vi foreslo at hun kunne flytte med oss noe hun ble kjempeglad for. Da er hun ferdig med sin utdannelse og hun kan finne seg en jobb i området der vi skal bo.

Ettersom Kristine jobber som BPA for meg syns jeg det er veldig fint at hun flytter med oss for da slipper Lene å sitte med hele det ansvaret selv.

Huset ligger i utkanten av Lillehammer der Lene oppringelig kommer fra.
Samboeren til Lenes far er fysioterapeut og hun har tilbudt seg at jeg kan fortsette min trening hos henne 1 dag i uken. Men da jeg skal ha eget trenings rom hjemme har hun tilbudt seg å komme hjem til meg og gi meg behandling hjemme.

Eiendommen ligger usjenert til så det betyr at vi kan sole oss nakne uten at naboer kan se oss eller smugtitte på oss. Veldig bra.