Marthes-mat blogg

torsdag 1. september 2011

Det nye huset vårt

Kjære Dagbok
I dag har vi vært inne i vårt nye hjem. Vi reiste til huset etter frokost kl 09:00. Det er slik jeg husker det fra da jeg var med Lene på besøk hit. Alt inventaret følger med huset så vi slipper å begynne å kjøpe inn nye møbler. Det vi skal kjøpe er nye senger, vaskemaskin, komfyr, kjøleskap, fryseskap. 3-4 tv og parabol.

Tingene vi har hjemme i oslo har vi tenkt å bli der for mamma og pappa vil ikke leie ut vår leilighet når vi flytter. Men Nadya skal overta den så hun slipper å bo hos mamma og pappa.

Faren til Lene kjenner en pensjonert bygningsarbeider som skal hjelpe oss å bygge om slik at vi får huset som vi vil ha det. Sønnen hans skulle også hjelpe til og han hadde laget ei tegning med mål av huset slik at vi lettere skulle forklare hva vi ønsket.

Huset er på 120kvm i en etasje med kjeller under hele. I kjelleren er det stor fin garasje til bilen vår + boder. Vi har lyst å lage en hybel leilighet i kjelleren slik at vi kan leie ut.

Kjøkkenet har åpen løsning så det kommer vi ikke til å gjøre noe med. Stuen er på 65kvm og her vil vi ha laget 3 rom på 10kvm som skal brukes til arbeidsrom, treningsrom og soverom. Det er 3 soverom i huset men det ene soverom ved siden av badet skal utvides og brukes sammen med badet. Veggen skal fjernes slik at badet blir større. Vi ønsker bad med dusj, boblebad og badstue som er helse for meg.
Vi syns at ei stue på 30kvm er nok for oss og foretrekker heller små rom enn store aulaer.

Bygningsarbeideren skulle ordne med et rørleggerfirma for oss. Samboeren til søs som er elektriker skal ta det elektriske i huset. Mye må byttes ut + mye nytt skal monteres i de nye rommene vi skal ha. Vi skal også kontakte et vaktselskap for montering av alarm på alle dører og vinduer så jeg kan føle meg trygg om kvelden hvis jeg er hjemme alene. Jeg vil også ha montert opp lys rundt hele huset ettersom skogen er nærmeste nabo.

Vi ble veldig sultne i dag og Kristine kjørte av sted og kom tilbake med 6 store hamburgere med drikke som vi spiste som middag når vi holdt på i huset vårt.

Vi skal sove over i huset vårt i natt. Lene har vært på Coop Mega og handlet inn litt mat til oss. Her er det ikke noe tv så jeg ba mamma om å ta opp Bigbrother til meg for jeg følger med på det programmet hver kveld. Vi skal reise hjem i morgen ettermiddag så jeg kan delta på naturistbadingen på lørdag. Det er svømmehall på Lillehammer så jeg kan fortsette min trening i vann men da blir det med bikini på meg og det er greit syns jeg. Vi kommer til å besøke mamma og pappa i helger så da får jeg sjanse til å trene uten klær i vannet.

Det er en fin veranda utenfor huset og haven består av 8 epletrær, rips, solbær, bringebær, jordbær planter og rabarbra. Det er en del epler på trærne som vi skal få av neste helg og levere til et eplemottak så vi kan få tilbake epledrikke og eplesyltetøy. Til denne jobben skal Lenes far og samboer hjelpe oss med.

Det første jobben bygningsarbeideren og sønnen hans skal gjøre er å sette den etasjen vi skal bo i stand slik at vi kan flytte inn når vi vil. Hybel leiligheten i kjelleren skal dem begynne på etterpå. Men vi har ingen planer om å flytte inn før juli neste år når Lene og Kristine er ferdig med sin utdannelse. Men å feire jul her er nok en stor sjanse for at vi kommer til å gjøre hele familien.