Marthes-mat blogg

mandag 12. desember 2011

Alene


Kjære Dagbok
Når jeg er nedfor og trist trenger jeg tid for meg selv, være helt alene med meg selv. Da ruller jeg inn på soverommet, tar av meg alle klærne, kryper opp i sengen og trekker dynen over hodet. Så ligger jeg der og tenker over mitt problem. Men som oftest sovner jeg.

Etter 1 time bruker Lene eller Kristine å komme inntil meg og se hvordan jeg har det. Hvis jeg sover så lar dem meg gjøre det.

I går etter vi hadde kjørt Lene og Nadya på toget følte jeg meg så nedfor og trist at jeg fant sengen og under dyna så fort jeg kom hjem igjen. Jeg lå under dyna å gråt for jeg savner Lene så vannvittig mye. Jeg hadde heller ikke matlyst eller lyst å trene som jeg må gjøre hver kveld.

Lenes søster Elin kom en tur innom oss. Da hun fikk vite av Kristine at jeg lå under dynen og gråt, kom hun inn på soverommet til meg og trakk av meg dynen og ba meg komme meg opp av sengen øyeblikkelig. Da jeg nektet tok hun fram mobilen og sa hun skulle ringe etter 2-3 venner som skulle trekke meg opp fra sengen og dytte meg under en iskald dusj slik at jeg skulle forstå hvem som bestemmer. Jeg ble livredd og skrek på Kristine. Hun ringte Lene med en gang og Lene ble sinna på sin søster som tok seg til rette i vårt hus.

Hva galt hadde jeg gjort? Hvis det er galt å ligge under dynen og gråte forstår ikke jeg.

Jeg har ikke lov av fastlegen min å dusje i iskaldt vann for det kan forverre mine smerter til mye verre. Fastlegen anbefalte meg varm dusj og varm badstue ved leddsmerter noe jeg også gjør hver dag. Dette vet Elin men enda ville hun dusje meg i isvann.

Elin forstår meg ikke når jeg sier at jeg elsker Lene så mye. Dette kan nok komme av at Elin aldri ha hatt muligheten til å oppleve ekte kjærlighet selv. Gutten hun bor sammen med liker å klemme jenter på brystene og hun burde ta fatt i dette problemet før hun skal bestemme over mitt liv så fort Lene er ute av døren.

Jeg har snakket med Lene i dag og hun sa at han hadde ”tatt” Elin i ørene enda en gang i dag for Lene aksepterer ikke at hun skal utøve maktbruk mot meg. Lene har også gitt Elin klar beskjed om å holde seg langt unna oss til hun lærer å respektere meg som en normal person med egne tanker og vilje og ikke se ned på meg fordi jeg er så uheldig at jeg må sitte i rullestol.