Marthes-mat blogg

tirsdag 10. januar 2012

Huset i skogen

Kjære Dagbok
Vi kom hit på søndagsettermiddag til huset vårt i skogen som vi liker meget godt å bo i. Mamma brukte sin egen bil og kom etter litt lenger ut på kvelden til oss. Hun skal reise tilbake på fredag.

Lene arbeider som vikar på sykehuset denne uken og Kristine kjører henne på bussen hver morgen og henter henne igjen på ettermiddagen. På fredag skal Lene ha bilen vår på arbeidet for hun skal handle inn matvarer med min handleliste på veien hjem. Men mamma er her så vi har tilgang til bil hvis vi skulle trenge det.

I går laget jeg kyllinggryte med ris til middag som Kristine syns var så herlig at hun spiste middag 2 ganger i går. Det syns jeg var veldig bra så da slapp jeg å fryse ned restmaten til senere bruk.

I dag har jeg og mamma laget en 15 liters kjele med grønnsakslapskaus hvor halvparten av lapskausen ble tilsatt grillet kylling kjøtt. Dette hadde vi også til middag i dag. Jeg ringte og inviterte en snill mann som bor nede i veien på middag hos oss i dag. Han hadde ikke spist lapskaus med kylling før, men syns det var godt. Denne mannen er så snill mot oss, han måker opp fra gardsplassen og opp til døren når vi kommer, han bærer inn ved til oss og vi kan bare ringe han hvis vi trenger hjelp til noe.
Jeg sendte med denne mannen noen porsjonspakker med lapskaus og resten ble satt i fryseskapet vårt for senere bruk.

I morgen vil jeg ha fisk til middag. Da jeg var på Coop Mega på Lillehammer på mandag, kjøpte jeg med meg nesten 2 bæreposer med fisk når de har dette 40% tilbudet. Her i huset er det flere som har lyst på enkel fiskemiddag. Så da blir det stekte fiskepinner med rømmedressing, poteter og grønnsaker til middag. Ikke alle dager jeg velger å bruke lang tid på middagen. Vanligvis så spiser vi fisk til middag 3 dager i uken.

Kristine arbeider ca 5 timer pr dag med sine studieoppgaver som hun leverer over nettet. Hun er pliktoppfyllende og følger arbeidsplanen sin. Hun hjelper meg med min hjemmetrening senere på kvelden. Jeg bruker å begynne med treningen kl 19:00 og er ferdig etter en tur i dusjen kl 21:00. Når Lene har fri fra arbeidet bruker hun og Kristine bytte på hvem som skal hjelpe meg når jeg trener slik at øvelsene skal bli gjort på riktig måte.