Marthes-mat blogg

onsdag 24. oktober 2012

Spekepølse



Kjære Dagbok
Da søs og noen av hennes venner hadde vært med danskebåten fikk vi 2 store spekepølser sist vi var hjemme i Oslo. Både Lene og Kristine sa det at disse pølsene var gode, men salte og anbefalte meg å holde meg langt unna med å smake.

Men det klarte jeg ikke, mandag tok jeg en bit og fikk igjen sterk hodesmerter så jeg ble tvunget til å ta noen smertestillende og legge meg under dyna så det ble mørkt. Jeg hadde altså fått igjen migrene, men denne gangen uten aura foran øynene. Jeg kan ikke spise mat med mye saltinnhold for da blir det migrene på meg. Skulle tro at jeg har lært etter så mange feiltrinn, men det har jeg ikke.

Stranda skinke, potetgull med ost og løk og med paprika kan jeg spise uten å få migrene men ikke slike salte eller sure biter smågodt som selges i løs vekt.

For å unngå migrene kan jeg heller ikke spise brunost, ren sjokolade, rød vin, mørk sjokolade og det var noen til som jeg ikke husker navnet på nå.

Det er også en hovedgrunn til at jeg foretrekker mat der jeg lager fra grunnen og opp til ferdig produkt for da vet jeg hva det er i maten. Mye av halvfabrikata som kan kjøpes kan innholde mye salt.

Men hjemmelaget mat er også mye bedre og sunnere enn ferdig mat laget på fabrikk det teller også med når vi bruker lang tid for å lage oss en god middag.