Marthes-mat blogg

onsdag 16. oktober 2013

Familiebesøk i Moskva



Kjære Dagbok
Forrige uke var vi alle på besøk hos min familie som bor på en stor herregård utenfor Moskva. Jeg og Maria fikk oss noen rideturer på hestene på gården. Kristine hadde lyst men turde ikke å sitte på en hest så hun ble igjen i stallen med min søster.

Det var virkelig koselig å få møte igjen bestefar som er 95 år og resten av familien. Tror at i noen tilfeller så følte Kristine seg litt utenfor ettersom hun ikke forstår russisk så da måtte vi oversette til henne.

Vi fikk i alle fall handlet med oss masse med russisk krydder med oss hjem. Dette er krydder som ikke selges her i landet. Mye sterkt krydder man må være forsiktig når mat skal lages ellers kan man oppleve at det begynner å brenne i halsen.

Maria fikk god kontakt med de andre barna på gården selv om hun ikke helt forsto hva de sa så  det ut at hun likte å leke med dem.
På gården bor min tante og onkel med sine barn og bestefar. Det bor også arbeidsfolk med sine familier som jobber på gården. Disse familiene bor i egne leiligheter som har blitt bygget om på en stor gardsbolig. På denne gården dyrkes poteter, korn, diverse frukt og bær som blir høstet inn og klargjort for salg. De har også kuer, griser, høner og hester. Pluss mange hunder og katter som ble tatt veldig godt vare på. Min onkel hadde bygget eget lite hus til kattene så de slapp å sove ute og fikk regelmessig mat.

Vi kom hjem på torsdag 10 okt. Planen var at Kristine skulle kjøre hjem men jeg så at hun var like trøtt og sliten som oss andre så vi sov over i den lille leiligheten vi har hos mine foreldre til dagen etterpå.

Etter vi hadde spist en tidlig middag hos mine foreldre satte Kristine bilen i gang og vi kjørte hjem med stopp underveis slik vi pleier å gjøre. Måtte handle litt på turen hjem og da fant vi en koselig Kiwi butikk som hadde det vi trengte.