Marthes-mat blogg

tirsdag 13. mai 2014

På handletur med rullestol

Kjære Dagbok
Handletur når man er avhendig av rullestol kan enkelte ganger bli store utfordringer. Mye underlig rundt omkring i dette landet. Mye har blitt gjort for at vi med den stolen skal komme oss frem med egen hjelp, men mye står igjen.

Høye fortauskanter er en ting, da er det godt å ha med seg sin egen assistent som hjelper meg over kanten. Å spørre personer på gaten om hjelp er like vanskelig som å vinne full premie i Lotto.

Butikker med trapp uten kjørebru, smal inngangsdør minner mer om at butikken kun ønsker kunder som kan gå inn og ut. Har også vært borti prøverom i en butikk som var så trang at jeg verken kom inn der med stolen. Da jeg gjorde ansatte oppmerksom på dette fikk jeg svar at stolen min kunne stå utenfor mens jeg var inne å prøvde klær.

Når jeg er på handletur liker jeg meg best i store butikker som Coop Mega, Kiwi, Europris og kjøpesentre. Der er det god plass så jeg kan rulle hvor jeg vil uten å tenke på å møte på noe som vil hindre meg og komme frem. Jeg har aldri alene på handleturer har alltid med meg min MPA eller Lene.

Det som gjør meg mest sint og forbannet er når friske personer parkerer på handikap parkeringen. Noen er så frekke at de også parkerer slik at 2 plasser blir opptatt med bilen sin. Men heldigvis bruker det ved kjøpesentre at det fins mye av parkeringsvakter som går rundt og passer på. Jeg hørte en gang at en som hadde parkert ulovlig prøvde seg med masse dumme bortforklaringer til parkeringsvakten for å slippe å få forelegg, men heldigvis trodde ikke vakten noe på han og han fikk det han fortjente.


Til deg som er frisk og kjører bil, vær så snill å ikke parkere på en handikap plass. Det kan komme noen som virkelig trenger den plassen bedre enn deg.