Marthes-mat blogg

søndag 16. november 2014

Kaninstek

Kjære Dagbok
De 2 søstrene som bor her i kollektivet har vokst opp på en stor bondegård med dyr i matproduksjonen. De foreslo i vinter at vi skulle anskaffe oss 4 stk kaniner vi skulle fete opp og etterpå spise. Maria ble så glad da hun hørte at vi skulle kanskje få kaniner. Etter jeg hadde fortalt Maria at kaninene skulle vi spise opp ble hun veldig lei seg. Saken med kaninene ble tatt på husmøte og jeg sa at hvis vi skulle ha kaniner kom de til å få leve og ikke skulle bli noe vi skulle ta livet av for å spise.

Saken ble heftig diskutert og da vi skulle stemme over forslaget vant jeg igjennom med mitt forslag at vi ikke skulle ha kaniner for å spise dem opp. Dessutten er vi mye borte så det ville bli et problem hvem som skulle passe på at kaninene fikk mat og vann når vi ikke kunne gjøre det.

Jeg har aldri spist kanin før og vet ikke hva det smaker av det. Men jeg hadde følt meg veldig uvel hvis jeg viste at steken på middagsbordet hadde vært en de søte kaninene vi har hatt hjemme hos oss.

Vi har vurdert å anskaffe oss 2 dvergkaniner vi kan ha inne i bur om natten men er litt usikker på hvordan våre 2 puser vil reagere hvis fremmede dyr kom inn i huset. Kattungen som Maria fant inne i carporten til Lene i vinter ble ikke akkurat ønsket velkommen av min pus Stine, men etter noen dager tok Stine over morsrollen for den lille kattungen fordi hun forsto at han var alene i denne verden.

Maria har skjemt bort pusen så den lever godt liv her, sover i sengen hennes hver natt etter å ha fått leverpostei til nattmat. Begge pusene er innekatter med kattedo som vi tømmer ved behov. Stine bor nede i kjelleren med meg og Lene, men begge pusene møtes når vi alle er sammen. Stine har tatt morsrollen alvorlig og lært opp kattungen hvordan den skal oppføre seg.


Helt greit å ha kaniner men ikke for å spise dem opp.