Marthes-mat blogg

søndag 21. desember 2014

De lurte meg

Kjære Dagbok
Da jeg for 2 uker siden inviterte alle jentene i huset på min bursdag den 20. desember var plutselig alle opptatte denne dagen. Bare Lille-Maria sa hun kunne komme. Vel, tenkte jeg de får gjøre som de vil med det. Så jeg begynte å planlegge hvordan jeg skulle feire bursdag med Maria. Hva vi skulle spise osv.  Maria gikk rundt å så lur ut hele tiden så jeg spurte hva det var med henne men først ville hun ikke svare, men litt senere kom hun og fortalte at hun hadde kjøpt julegave til meg hun hadde pakket inn.

Fredag tok Lene med meg på tur som hun kalte for ”bare oss to”. Vi kjørte til kjøpesenteret på Gjøvik, brukte god tid for å handle inn det siste av julegaver og tilslutt kjøpte oss en god lunsj på en kafé. På turen hjem fant Lene på at vi skulle kjøre over Mjøsbrua for å besøke Coop Obs, der var det lenge siden vi hadde vært. Ny rulle tur inne i butikk og litt handling ble det her før vi satte bilen i tur hjem.

Vel hjemme igjen fikk jeg vite at jentene hadde satt huset i stand til jul, de hadde vasket, tørket støv, støvsuget og hengt opp julepynt i hele huset. Bonden hadde vært her og levert juletreet vi skal sette opp i kveld. Vi har ekte juletre i hovedetasjen mens jeg har kunstig nede i kjellerleiligheten, Maria har et lite juletre med farget lys på sitt rom.

Fredagskvelden kom da sa Lene at vi skulle sove oppe på gjesterommet så det skulle bli enklere for meg da jeg også skulle være med på den siste finpussen av huset på lørdag.

Men så begynte moroa, lørdagsmorgen kl 08:00 ble jeg og Lene vekket av jentegjengen. Der sto de med ferdig brett med frokost til meg og de sang bursdagssangen for meg. Jeg ble så rørt at jeg nesten gråt. Lene ga meg en god lang klem og så at ingen hadde glemt at jeg hadde bursdag, men i år ville dem lage et overraskelseselskap for meg der jeg ikke skulle vite noe om hva dem holdt på med.

Så kom sannheten frem, mens jeg og Lene hadde vært ute av huset på fredag hadde jentene baket min russiske bestemors bursdagskake til meg. De hadde brukt hennes oppskrift som jeg har i mappen min. Middagen ble det servert vegetarburgere med salatblanding som de vet jeg elsker å spise med god saus og mandelpoteter til. Litt senere på kvelden laget jentene en stor vegetarpizza til oss. Jeg fikk streng ordre av Kristine å holde meg langt unna kjøkkenet denne dagen.


Ettersom jeg har bursdag så tett mot juleaften så bruker jeg å ønske meg sjokolade, frukt eller marsipan. Av jentene fikk jeg en stor frukt-eske med sjokolade, marsipangris og nisse. Jeg fikk en annerledes dag enn jeg hadde tenkt meg. Tusen takk jentene i kollektivet som gjorde min dag så spesiell i år.