Marthes-mat blogg

lørdag 10. januar 2015

Jentekollektivet huset i skogen

Kjære Dagbok
Da er det tilbake til hverdagen i det nye året 2015. Godt er det på en måte men julen hos oss var veldig fin opplevelse selv om det ble en del mas med huset fullt av gjester nesten hele tiden.

Første helgen i januar feires russisk juleaften noe vi har holdt som tradisjon i vår familie. Vi feiret denne aften i vårt hus med familien tilstede. Jeg ble nektet adgang til kjøkkenet fordi jentene mente jeg trengte ferie fra matlaging så det var dem som sto for. Russisk juleaften spiste vi ovnsstekt laks med tilbehør. Søs hadde laget russiske potetkuler som hun kalte det til meg som var kjempegode med saus og kokte erter.

Ettersom det var like etter den norske juleaften med mange gaver så bruker vi å gi hverandre en gave når vi feirer russisk juleaften.
All mat vi spiser på denne aften er laget fra russiske oppskrifter. Vi er heldige som kan feire juleaften 2 ganger i året tenker jeg.

Det nye året har begynt fint for meg og jentene i kollektivet. Lille Maria ønsker seg mye snø så hun og Kristine skal ut på ski. Vel, i dag kom det i alle fall ned noe og Maria ble så glad at hun måtte ut i snøen for å lage snømann. Hun, Kristine og Nika måtte tines opp i badstuen etter leken i snøværet i dag. Men selv om de ble i gjennomvåte var det 3 glade jenter som kom inn igjen til varm sjokolade før de ble sendt rett i badstuen.

I dag til middag spiste vi vegetarlapskaus som jeg og Lene hadde laget sammen. I kveld skal vi ha grillet kylling med ris, salatblanding og hjemmelaget dressing. Vi må ha litt lettvinn mat når vi arbeider hjemme. I dag har jentene baket 10 brød og 75 grove rundstykker som vil muligens holde ut neste uke. Noen ganger kjøper vi brød i butikk men det er ikke så godt som det vi lager selv.

I morgen skal jeg slappe av hele dagen. Søndager bruker vi å slappe av for dem som er hjemme, hvis de nå ikke er på arbeid. Vi har det aldri kjedelig her i huset med Maria rundt oss, hun får oss i humør om noen av oss ikke skulle være det. 


Mandag er det tilbake på arbeid som jeg liker så godt. Sjefen min er så grei og sier jeg gjør en meget godt arbeid med det jeg holder på meg. Han er i alle fall veldig fornøyd at jeg kunne arbeide 2 dager i uken a 6 timer pr dag. Akkurat nok for meg for å arbeide hver dag ville bli for stor belastning, jeg trenger noen dager hjemme også.