Marthes-mat blogg

fredag 6. mars 2015

Min kjære bestemor

Kjære Dagbok
Jeg vil fortelle om min kjære avdøde bestemor som bodde sammen med bestefar og resten av min familie på en stor bondegard et stykke utenfor Moskva. Når jeg og søs var med mine foreldre dit på sommerferie brukte jeg alltid å bli igjen på kjøkkenet hos bestemor når hun skulle lage mat. Søs hadde mer interesse av å leke med kusiner, nevøer og nabobarna enn å bli sittende inne.

Bestemor lagde maten sin alltid med kjærlighet og omsorg for oss som skulle spise etterpå. Hun var veldig flink med å forklare og vise meg hvordan alt skulle gjøres og hun var veldig nøye med hva vi skulle spise også. Kun sunn næringsrik mat besto bestemors matlaging av.

Fra jeg var 12 år inviterte jeg med meg min bestevenninne, Lene Christine en sommer vi var hos mine besteforeldre. Lene som på det tidspunktet ikke forsto hva vi andre snakket om ble også sittende sammen med meg på kjøkkenet til bestemor. Med årene som gikk lærte jeg Lene russisk så hun skulle forstå hva min familie der borte snakket om.

Sommeren jeg var 16 og Lene var 17 snakket hun flytende russisk den sommeren hun var med meg til Moskva. Denne gangen reiste vi alene uten at våre foreldre var med, bare søs var med oss. Når maten var laget og spist opp satte alltid bestemor seg ned på kjøkkenet og skrev ned det hun hadde laget. Jeg husker hun sa til meg at når jeg ikke er her lenger skal du arve alle mine oppskrifter fordi du er den eneste av mine barnebarn som har vist meg interesse og gitt meg en stor glede av å ha deg med på mitt kjøkken.

For noen år siden døde bestemor plutselig og etter at begravelsen hadde funnet sted kom bestefar bort til meg når hele familien, naboer og venner var samlet til minnesamvær. Jeg lovte bestemor å gi deg dette sa han og la en stor haug med A4 kladdebøker i fanget mitt. Det var din bestemors største ønske at du skulle kanskje føre hennes oppskrifter videre slik at flere får glede av dem sa bestefar til meg mens alle hørte på. Jeg ble veldig rørt da dette skjedde for jeg hadde glemt hva bestemor sa da jeg var med henne på kjøkkenet den gangen jeg bare var 16 år.


Disse kladdebøkene inneholder over 600 oppskrifter, jeg vil gjerne gjøre slik min bestemor ønsket å dele dem med så mange som mulig. Så jeg har opprettet min egen rosa mat-blogg der de fleste vil bli satt inn når jeg får oversatt dem til norsk.