Marthes-mat blogg

søndag 15. november 2015

Snart jul i skogen-Del 1



Kjære Dagbok
Nå er det en stund siden jeg snakket med deg, jeg innser at jeg må ta meg sammen og ikke glemme deg min kjære dagbok. Men som du forstår har jeg og min ektefelle fått mye å gjøre med det som hendte i sommer. Dette er vi selvsagt veldig glade for.

I dag har vi sett over julepynten, sett om alt er ok eller at det mangler noe. Vi ser vi har lite med pynt og dette skal vi lage sammen slik som ble gjort før i tiden. Barna våre har aldri vært med på slike ting før og gleder seg masse til jeg får kjøpt inn det vi trenger.

Juletre lysene virket ikke, godt vi sjekket dette så tidlig. Lene prøvde å sette inn nye pærer men like mørkt var det. Så da blir det nytt lys sett på juletreet vårt. Jeg håper de selger juletrelys med farger ennå for det er mye finere enn med bare hvitt.

Julelysene på våre små juletreer de virket, men vi skal kjøpe inn noen ekstra sett i tilfelle disse også skulle ta kvelden. Julestjerner og annen dekorasjonslys ble også sjekket for å se om de lyste. I år skal vi ha juletre ute i haven har vi bestemt med lys i alle farger.

En gang i uken har vi husmøte med alle som bor i dette kollektivet voksne og barna har like stor tale og stemmerett når vi skal bestemme hva slags mat vi skal handle inn for neste uke og arbeidslisten for beboerne. Her i huset må alle hjelpe til så det ikke blir 1 eller 2 som må gjøre arbeidet til alle sammen hele tiden.

Alle kakene til jul baker vi selv, også pepperkakene. Joda jeg vet at man kan kjøpe de veldig billig men her i huset til jul skal mesteparten være hjemmelaget. Vi har ikke bestemt oss ennå for om vi skal ha det samme til middag juleaften som vi hadde i fjor. Men en ting er sikkert, det blir familiemiddag hos oss i år også.

Vi har blitt invitert til 2 julebord, vi har takket nei til det ene fordi der var det ikke lov å ha med seg barna våre og da møter heller ikke vi voksne opp. Enkelt og greit.