Marthes-mat blogg

søndag 21. februar 2016

Vinterferie



Kjære Dagbok
Nå har endelig barna fått ferie som de har ventet så lenge på. Nå slipper de å måtte stå opp tidlig om morgenen for å reise til skolen. Vi bestemte i familierådet at denne vinterferien skulle vi være hjemme og heller spare turen til Spania til sommeren.

Barna liker å være med på kjøkkentjeneste så vi bestemte i fellesskap at vi heller lager mat som vi fryser ned i fellesskap på noen av barnas feriedager.  De første dagene av neste uke skal vi lage 20 liter med lapskaus, vegetarburgere og steke opp svensk karbonadedeig som vi får på onsdag. Kristine og Maria er i Oslo hos faren sin på ferie sammen med de 2 søstrene som bor her. De skulle til Svinesund på handletur i morgen.

Jeg ble kjent med 2 tenåringsjenter på facebook for 2 år siden og vi inviterte dem til oss denne uken på vinterferie. De har også stor glede av å være med meg og barna på kjøkkenet når vi kanskje lager litt annerledes mat enn de egentlig er vant med. Etter planen skal de være hos oss til onsdag men jeg sa til dem at de kunne bli til helgen hvis de ønsket det. Disse tenåringsjentene har blitt populære for tvillingene våre.

Jeg vet at tenåringer ikke er så opptatt med hva de spiser bare de blir mette og jeg vil gjerne lære disse 2 som vi har på besøk noe av mine enkle grep om å få god næringsrik mat. Nå er det mest vegetarmat jeg lager, men bruker også egg, fisk og kylling i mine matveier. Jeg har oversatt ei ny oppskrift fra min bestemors arkiv vi har bestemt oss for å teste ut i morgen.

Tenåringsjentene følger godt med når jeg forklarer dem når jeg lager mat sammen med dem og barna. Tilbakemeldingene fra dem er at dette syns de er gøy å få være med å lære noe nytt som de sier de vil lage når de er hjemme igjen.

Nå skal vi snart spise russisk karrygryte med poteter og grønnsaker. I dag ble det enkel middag.