Marthes-mat blogg

fredag 23. desember 2016

Hemmelig julebesøk



Kjære Dagbok
Tiden nærmer seg for vårt familieselskap som vi har på juleaften med familie og venner. Men som i fjor hadde jeg og Lene laget i stand en stor overraskelse for våre barn. Vi måtte holde dem unna stuevinduet så vi tok dem med oss inn på arbeidsrommet hvor vi begynte å spille monopol sammen.

Da klokken nærmet seg 15:30 ringte det på hoveddøren, jeg ba Tanja gå å se etter hvem det var. Hun løp av gårde og åpnet og stille ble det før det kom noen gloser på hennes morsmål. Utenfor sto Nastya og Oleg fra det barnehjemmet de en gang hadde bodd sammen på. Min onkel og hans nye kone fra Moskva adopterte disse barna før jul i fjor. Så de har vært her en gang før. Tanja ropte på Vera og Victoria som fikk opp farten for å ta i mot sine gamle venner.

Det ble mange klemmer, tårer og latter ved deres andre besøk her i kveld. Min onkel, hans kone og barna skal være med i år også og feire norsk jul i morgenkveld. Siden julebesøket i julen i fjor har de bare sett hverandre når de har snakket sammen på skype så dette ble en skikkelig stor overraskelse for dem, eller som Tanja sa til meg etterpå. Vi har alt fått den fineste julegaven dere kunne ha gitt oss.

Nå sitter alle barna samlet på kjøkkenet for Nastya og Oleg vil gjerne smake på den hjemmelagde spinatsuppa med egg de har hørt så mye om i samtalen med sine venner.

Rapport om vår juleaften feiring kommer senere.

Jeg vil ønske alle mine lesere av Min Åpne Dagbok riktig god jul.
I kveld har barna tent lys for sine venner på barnehjemmet som har gått ut av tiden og har flyttet til Himmelen