Marthes-mat blogg

søndag 25. desember 2016

Juleaften



Kjære Dagbok
I år hadde vi gjort det slik at vi hadde arbeidsfordeling når det gjaldt å lage maten til julemiddagen. Faren til KJ og Maria stekte ribbe, Nika laget bestemors russiske julesalater, søs laget pinnekjøttet, mamma stekte skinkestek mens vi i huset laget resten som skulle serveres. Jeg laget vegetargryte for oss som ikke spiser kjøtt.

Til julemiddagen var vi 18 voksne og 7 barn. For at det skulle bli bedre plass i stuen vår, ble det ene arbeidsværelse omgjort til spisested for de 7 barna meg og KJ. Vi hadde det veldig hyggelig sammen med barna inne på dette rommet. De gikk mange turer for å forsyne seg av maten for de syns vår mat var så god. Jeg og 3 av barna spiste bare vegetarmat så nesten hele gryteretten jeg hadde laget ble borte og det var kjempefint.

Etter at middagen var spist samlet vi oss i stuen for å få kaffe og te. Så banket det på døren og der sto 2 nisser med 2 stappfulle sekker med julegaver som ble delt ut til både voksne og barna. Julenissene ble hos oss vel en time for det tok tid å få delt ut alle pakkene og julenissene ville også ha klem av barna før de fikk en gave. Noen av barna gjorde store øyne da de pakket opp sine gaver for dette hadde de ikke ventet med å få. Mamma hadde strikket Kvikk Lunsj toppluer til alle sammen og disse luene har blitt populære for dette er noe som ikke selges i butikk.

Barna fikk mye fine ting, ei jente fikk en stor bamse slik våre barn har. Hun studerte hva denne myke pakken kunne være for noe da hun tok den i mot fra julenissen og ble kjempeglad da papiret var fjernet.

Vi hadde en meget hyggelig kveld sammen med familie og venner. Da klokken nærmet seg 21:30 var alle barna og jeg utslitte og trøtte at vi fant veien til køya selv om juleaften festen holdt på til de sene nattetimer.

Det ble igjen mye mat av julemiddagen så venner som var inviterte fikk med seg en stor boks da de reiste hjem i ettermiddag.
Mesteparten av familien reiser hjem i morgen men kommer tilbake for å feire nyttårsaften sammen med oss i skogen. Søs og mannen skal bli her hele uken da de har noe ferie til gode.

Men en ting er sikkert til nyttårsaften, jeg har fått streng ordre om å holde meg unna alt som har med mat å gjøre fordi mamma, søs, KJ og Elin skal lage maten vi skal spise denne kvelden. Men de som kjenner meg vet at jeg ikke alltid tar slike ordrer så alvorlig så det å lage mat det blir det nok noe av.

Ha en fortsatt god romjul mine lesere.